الأحد، ٦ مايو ٢٠٠٧

الديمقراطيه هي الحل


( عشان الاخوة المتاسلمين ميعدوش يقلولي الديمقراطيه من الكفر والضلال وانت كافر يا ابن زليخه بطلب منهم في بدايه المقال استعمال العقل وانا اثق انهم لم يستعملوا لانه ضد اهم مبدئ من مبادهم وهوا السمع والطاعه للمرشد العامه ولي امر البلاد )0

اولا : لماذا اخترت الديمقراطيه هي الحل ومقلتش الاسلام زي عمنا مهدي عاكف : لان الاسلام حمال اوجه كما قال سيدنا علي انا مش بقول ان الاسلام متناقض ارجوكم المنطقه هنا خطر مش عايز حد يقولني كلام مش بقوله انا بكلم علي الاسلام السياسي وليس عن الدين الاسلامي . طيب ليه الاسلام حمال اوجه لانه ممكن في قضيه واحده نشوف فتويتين عكس بعض مثل الخروج علي الحاكم ممكن شيخ يفتي ويقلي ( قال الله تعالى : { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ } او يقولولنا طاعه الحاكم الظالم خير من الفتنه ) وممكن نجيب فتوه تانيه عكس الكلام ده ( ملحوظه للمرة الالف انا بكلم عن الاسلام السياسي والمثال برده سياسي ) وواحد تاني يقلي ( فعن عطية عن أبي سعيد قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «أفضل الجهاد كلمة حق عند سلطان جائر». وعن أبي أمامة قال: «عرض لرسول الله صلى الله عليه وسلم رجل عند الجمرة الأولى فقال: يا رسول الله أي الجهاد أفضل؟ فسكت عنه، فلما رمى الجمرة الثانية سأله، فسكت عنه، فلما رمى جمرة العقبة ووضع رجله في الغرز ليركب قال: أين السائل؟ فقال: أنا يا رسول الله، قال: «كلمة حق تقال عند سلطان جائر» ) ايهم نتبع الان هل الان عرفت ما معني ان الاسلام حمال اوجه كما قال سيدنا علي كرم الله وجه عشان كده انا بطالب بالديمقراطيه في الحكم وتداول السلطه ورفض الاحزاب علي اسس دينيه او عرقيه ( انا طبعا مش بايد نظام الطاغيه مبارك لان مبارك مقسم البلد علي اسس بنكيه ) لان مين يرضي يشوف في مصر صراعات بين مسيحي ومسلم علي السلطه او بين بدوي ونوبي وقاهري علي السلطه هل هذا ما يرضي المتاسلمين الفتنه نائمه ولعن الله من ايقظها .

ممكن واحد يسالني طيب محنا عندنا ديمقراطيه هقله ابسط قواعد الديمقراطيه هي تداول السلطه هل مبارك بعد 25سنه ومش هيسبنا طالما قلبه بينبض ربنا يوقفهولوا يعرف حاجه عن تداول السلطه ( بيني وبينكم هوا يعرفه بس من نوع تاني تداول السلطه من محمد حسني مبارك الي جمال محمد حسني مبارك )0

واحد هيقلي انت كده متناقض ازاي تقول ديمقراطيه وتقصي المتاسلمين : هقله انا مش بقصيهم خليهم يحطوا برنامج واضح وصريح وموقفهم من الاقباط والمراة ويتعهدوا لنا انهم لو حكموا لن ينقلبوا علي الديمقراطيه ولن يكونوا لنا ميليشيات ضد الدوله كما في ( العراق و الصومال و لبنان ) وان يحترموا اراده الشعب وعقله ( والله انا بسال واحد منهم عيزين نحل مشكله البطاله نعمل ايه تصدقوا قلي رد خلاني كنت هضربه بيقلي نقعد النساء في البيوت ونشغل الرجال لان تزاحم النساء علي الوظائف هو سبب الازمه طيب اقوله اه استخسرت ارد عليه والله ) ويحكموا بعدها ويورنا بس انا واثق ان الشعب اكثر ادراك من انوا يمسكهم الدوله

طيب واحد هيقلي طيب هنطبق الديمقراطيه ازاي في وش نظام فاسد هقلكم كل واحد فيكم يتحرك علي قد ما يقدر ارفضوا الخوف والخنوع والذل قولوا ولو مرة واحده ( لا ) بصوت عالي اطلبوا حريتكم من سجن مبارك واعرفوا ان المستقبل هينعت الحاكم والمحكوم علي سكوته والله الموفق

هناك تعليق واحد:

Unknown يقول...

mixing religion with politic is 100% the right thing.....what hav u mentioned (sewar and a7adeeth) are right and should be used قال الله تعالى : { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ } او يقولولنا طاعه الحاكم الظالم خير من الفتنه ) for example this bit here is quite necessary for our situation today...i.e follow MUBARAK el kalb is better then requesting help from Amrica (bent el kalb)