الأحد، ٨ أبريل ٢٠٠٧

أنت عارف انا ابن مين


كثيراً ما نسمع مقوله " أنت عارف انا ابن مين " وهذه المقولة انتشرت لعدة اسباب اهمها ثقة الناس ان للوسطه والمحسوبيه دور كبير داخل المجتمع المصري ويا عيني لو اللي بيقلها رفع موبيله وقال يدادي تلاقي الظابط اللي كان شحط من خمس دقائق بقي فرخه وهذه هي الطائفية الحقيقية الموجودة في مصر طائفية الوسطه والمحسوبيه لا يوجد في مصر طائفية دينيه ومن يدعي هذا فإنه لا يعرف المصريين . معني الطائفية هيا تميز طائفة من الناس علي طائفة اخري بالنظر للمجتمع المصري سنجد انه ملئ بالطائفية ليست الدينية اكرر ولكن طائفية " انت عارف انا ابن مين " لان ببساطه العبارة الي غرقت مكنتش راكبها مسحيين فقط أو مسلمين فقط ولكن كان راكبها بالتاكيد فقراء المصريين والقطار كان برده راكبه فقراء المصريين والماء اللي بيجيب فشل كلوي بيشربه فقراء المصريين( الأغنياء بيشربوا مياة معدنية ) و القمح المسرطن كان برده لفقراء المصريين ( الاغنيه عقبال املتكم بياكلوا كيزر وبيركبو الطيارة الخاصة وبيفطرو في باريس ويتعشوا في انجلترا ) ده حتي لو روحت كلية عسكرية هيسالوك بكل بجاحة مين وسطتك في اكتر من كدة تميز وطائفية في اكتر من كده ظلم لطبقة تستحوذ علي 85 في المائة من المصريين كلامي هذا ليس بدافع الحقد علي الاغنياء زادهم الله بس يكون في تساوي بين تعامل الدولة مع الاثنين وللأسف حكومتنا بقيت تخلط السياسه بي البيزنس ويستغلوا سلطتهم خصوصاً ان كل الوزراء رجال اعمال واغنياء جداً واغلبهم لا يعرفوا المصري الحقيقي و جمال بيه مبارك من كبار رجال الاعمال وارصدته بلغت 600 مليون دولار حسب ما قالت مجلات الاقتصاد الامريكيه التي تحترم قراؤها وطبعا في مصر جمال لم ولن يكذب المجلة لان ببساطه تكذيبها يعني ان يعترف بالحقيقة ويفصح عن فلوسه انا اطلب من الشعب ان يتحرك ضد الطائفية التي تقسم الناس علي حسب حسابات البنوك يعني مثلا احمد عز , واحمد المغربي , والجبلي وكتير من اعضاء الحزب الواطي ( غلط مقصود فهو فعلا ليس وطني بل واطي وابن كلب ) وهم في نفس الوقت المتحكمين في اقتصاد البلد هل يصح ان من يحمي البلد هوا المتاجر بيها ولاكن انا استبشر خير لان العمال بدات لهم صحوة قوية واحتجاجات وبدات المطالبة بحقوقهم وربنا معاهم وعقبلنا يارب محنا كمان نطالب ونخده وانشاء الله هنخده تالت ومتلت وسلام يا طائفة الفقراء انا مش فضلكم انتو عرفين انا ابن مين

ليست هناك تعليقات: